مکانی برای تکمیل جزوه های ناقصتان!

آموزش پایتون بخش سوم (loops)

استفاده از حلقه ی شرطی در پایتون...

حلقه های اصلی دو نوعند، در این مطلب به حلقه ی شرطی اشاره می کنم. (حلقه های دیگر مثل حلقه ی درخت توابع بازگشتی یا حلقه های داخلی آرایه های چندبعدی را انشالله بعدا خواهم گفت...)

 

ساده ترین راه برای بوجود آوردن حلقه :   (پس از آموزش آرایه راه های ساده تری خواهیم گفت)

1. می گویید تا زمانی که شرطی برقرار است فلان عملیات را انجام بده.

A=5
B=15
while A!=B:
    A=A+1

در برنامه ی بالا حلقه چند بار انجام می شود؟

برنامه تا زمانی که A و  B نامساوی هستند یکی به A اضافه می کند، پس حلقه ی While دقیقا به اندازه ی اختلاف A و B یعنی 10 بار اجرا می شود.

حالا در برنامه ی زیر حلقه چند بار اجرا می شود؟
A=5
B=15
while A!=B:
    B=B-1
    A=A+1

 

*چند عملگر بدرد بخور در حلقه ها:

 
A=A+1        ====>         A+=1
A=A-1        ====>         A-=1
A=A*2        ====>         A*=2
A=A**2       ====>         A**=2
A=A/2        ====>         A/=2
A=A//2       ====>         A//=2
A=A%2        ====>         A%=2

 

 *معمولا در حلقه هایی که تعداد بار اجرا را می دانیم (تعداد بار اجرا=X) متغیری که با استفاده از کم یا زیاد کردن آن به تعداد اجرای مطلوب در حلقه می رسیم، می گویند شمارنده و اغلب موارد اسمش را I یا Count می گذارند.

 

برنامه نویسی

۹۳/۱۰/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی